top of page

KO NOZĪMĒ PĀRMAIŅAS IEGĀDES VAI APVIENOŠANAS SITUĀCIJĀ

  • Writer: Anita Gaile
    Anita Gaile
  • Sep 6
  • 1 min read

Updated: Sep 7

ree

Pārmaiņas organizācijām apvienojoties vai pārpērkot vienai otru ir kompleksas, jo tās skar visus biznesa procesus, rada trauksmi darbiniekiem un neziņu par to, "kā lietas notiks tagad?", kas ir katras organizācijas kultūras pamats.


Apvienošanās un pārņemšanas (M&A) ir darījumi, kuros uzņēmuma, biznesa organizācijas vai kādas no to struktūrvienībām īpašumtiesības tiek nodotas citai vienībai vai apvienotas ar to. Tie var notikt, piemēram, caur tiešu absorbciju, apvienošanos, pirkuma piedāvājumu vai naidīgu pārņemšanu. Kā stratēģiskās vadības instruments M&A var ļaut uzņēmumiem augt vai samazināties, kā arī mainīt sava biznesa raksturu vai konkurētspējas pozīciju.

Tehniski apvienošanās ir divu uzņēmumu juridiska konsolidācija vienā, savukārt pārņemšana notiek tad, kad viena vienība iegūst citas vienības akciju kapitāla, īpašumtiesību vai aktīvu kontroli. No juridiskā un finanšu viedokļa gan apvienošanās, gan pārņemšanas parasti nozīmē aktīvu un saistību konsolidāciju zem vienas vienības, un atšķirība starp šiem diviem jēdzieniem ne vienmēr ir skaidri nosakāma. [1]


Apvienošanās un pārpirkšanas darījums pats apr sevi sastāv no četriem ilgstošiem procesiem:


  • Novērtēšana un sākotnējā izskatīšana

  • Sarunas un nodomu vēstule

  • Detalizēts pārbaudes process (due diligence)

  • Sarunas un darījuma noslēgšana [2], nerunājot par laiku, kas nepieciešams, lai divas dažādas kultūras taptu par vienu


Cilvēciski šis process prasa izturību, enerģiju un augstu pašmotivāciju, komplektā ar izcilām sadarbības spējām pieņemot, ka lietas var darīt dažādi. Organizāciju apvienošanās un pārpirkšanas gadījumā pēc darījuma noslēgšanas, darbs tikai sākas komandām meklējot un radot labākos risinājumus un ikvienam iesaistītajam rodot jaunu motivāciju.


Par to, kā no "mēs un viņi". tuvoties vienotam "MĒS" sarunājāmies HR podkāstā ar Ingu Bratēnu un Ilzi Medni




Izaicinājumam kā būt "sharp" un cilvēciskam vienlaicīgi, katram vadītājam jāmeklē savs unikālais risinājums.




 
 
 

Comments


bottom of page