Krīzes situāciju vadīšana
Līdzīgi kā vairumam cilvēku savas dzīves laikā nav izdevies izvairīties no dažādiem personīgiem satricinājumiem, tā arī organizācijas dažkārt sastopas ar sarežģījumiem, ko citādi kā par krīzēm nosaukt nevar. Krīzes situācija pati par sevi vēl nenozīmē, ka ar uzņēmumu vai iestādi kaut kas nav kārtībā. Pārvaldes kvalitāti raksturo ne tik daudz pats notikums, cik veids, kā tas tiek vadīts. Tāpēc labi pārvaldītas organizācijas savlaicīgi un mērķtiecīgi gatavojas krīzes situāciju pārvarēšanai.
Krīze
Krīze ir tāds apstākļu kopums, kas apdraud cilvēka dzīvību, veselību un drošību, vai arī ievērojami kavē organizācijas darbību vai grauj tās reputāciju. Parasti tā notiek negaidīti, un tas ir notikums ar lielu ietekmi un paliekošām sekām.
Katra krīze ir unikāla, un tām var būt dažādi cēloņi. Piemēram:
-
Apdraudējums cilvēka dzīvībai veselībai vai drošībai;
-
Vides piesārņojums vai draudi dzīvnieku labklājībai;
-
Tehniska kļūme, tajā skaitā draudi IKT drošībai, kas nopietni kavē organizācijas darbu;
-
Organizācijas vadības vai tās darbinieku neētiska rīcība;
-
Sabiedrības vai tās daļas vēršanās pret organizāciju;
-
Kļūdaina vai pārprasta komunikācija ar sabiedrību;
-
Slikti finanšu rādītāji vai neskaidras attīstības perspektīvas;
-
Izmeklēšanas, apsūdzības un tiesvedības;
-
Nelabvēlīgas politiskās norises valstī, tās tuvumā vai galvenajos piegādes/noieta.