Pārmaiņu vējos jeb praktiskā pārmaiņu vadīšana.
- Anita Gaile
 - Sep 11
 - 2 min read
 
Jānis Gredzens, Pārmaiņu un personālvadības konsultants

Manas 2025. gada pārmaiņas sākās janvārī ar uzņēmuma biroja telpu nomaiņu, un mēneša laikā mums bija jāsameklē jaunas biroja telpas. Paralēli jau kādu laiku bijām meklējuši iespēju mainīt arī ģimenes dzīvojamo telpu, un kā reize aprīlī tāda iespēja radās un pāris mēnešu laikā nomainījām savu dzīvokli bloku mājā pret remontējamu dzīvokli Rīgas centrā.
Šīs pārmaiņas darba un personiskajā dzīvē deva iespēju paskatīties uz pārmaiņu
vadīšanas teorijām caur savu personīgo prizmu, kā arī uzzināt un apgūt jaunas lietas.
Tas deva iespēju pārbaudīt jau arī iepriekš dzīvē izmantotās prakses un iespējams, ka
kāda no manām atziņām pārmaiņu vadīšanā var noderēt arī tev.
1. Pārmaiņām ir jāsagatavojas! Tās ir jāapzinās un tad jārada sevī vēlmi
mesties tajās! Tie ir arī divi no pārmaiņu teorijas ADKAR modeļa (PROSCI
metodoloģija pārmaiņu vadīšanai | Vadi Pārmaiņas) pirmajiem diviem soļiem.
Bez situācijas apzināšanās un vēlmes sākt pārmaiņas, nekādas pārmaiņas
nenotiks. Būtiski ir arī nekavēties un saprast, cik daudz laika tas no mums
prasīs. Kā zinām, tad efektīva laika vadīšana jau faktiski ir tieši saistīta ar mūsu
dzīves prioritātēm.
2. Pārmaiņas ir jāplāno un plānam ir jābūt.
- Plānojot pārmaiņas vēlams ir svarīgi neaizrauties ar plānoto uzdevumu
sīku detalizāciju, lai pēc tam nav jāpiedzīvo lieks stress vai vilšanās.
- Plānojot laika grafikus, elastībai ir ļoti ieteicams ielikt kādu laiku rezervi.
Manā gadījumā biju plānojis laiku pēc trīs scenārijiem - ideālā, reālā un
sliktākā. Pārmaiņu norises gaitā, un pievienojot projektā arvien jaunas
papildus nepieciešamās izmaiņas, pieauga bažas par iekļaušanos
plānotajā laikā. Šobrīd gan izskatās, ka izdosies nenonākt pie sliktākā
scenārija, bet ideālais gan ir jau garām. Savukārt līdz sliktākajam vēl ir
laiks. ��
3. Iesaisti pārmaiņās un uztici darbus profesionāļiem.
- Neuzņemies izdarīt visu pats. Kā mēs jau zinām, tad piemēram, daudzus
darbus pārcelšanās un dzīvokļa remontdarbus, pat tos, kurus nekad
neesam darījuši, veltot tam laiku un piepūli esam spējīgi apgūt. Taču, kā
zināms, tad jebkurš jaunas darbs prasa jaunas zināšanas un iemaņas, kā
arī ‘noēd’ ievērojamas mūsu laika rezerves, kas bieži vien iet kopā ar
dažādām negatīvām emocionālām izpausmēm un rada spriedzi
savstarpējās attiecībās ar sev tuvākajiem.
4. Skaiti naudu, bet nepārvērtē savus spēkus.
- Pārmaiņu projektos finanses ir jāplāno un nauda jāskaita, taču iespējams, ka
laba fizioterapeita pakalpojumu izmaksas, ja gadās kāda kļūme pārvietojot
smagas mēbeles vai citus smagumus, salīdzinājumā ar profesionālu mēbeļu
pārvadātāju izcenojumiem, var izmaksāt nesalīdzināmi vairāk. Taupi spēkus
un veselību, jo pārmaiņu norises ilgumu ietekmē ne tikai tava personīgā
varēšana.
5. Pārmaiņu komunikācija ir svarīga visos pārmaiņu posmos un līmeņos.
- Septiņreiz nomēri, pirms uzsāc pārmaiņu komunikāciju. Paziņojot saviem
apkārtējiem par uzsāktajām pārmaiņām, par plānoto pārmaiņu mērķiem,
ir jādomā kritiski un jārunā ar apdomu. Ļoti iespējams, ka kaut kas
nenotiks kā plānots un būs jāveic pārmaiņu plānā kādas korekcijas, vai arī
mainīsies plānoto pārmaiņu gala rezultāts. Runāt vajag, jo klusums var
radīs baumas un neizpratni, taču kļūdas pārmaiņu komunikācijā ir grūti
novērst, līdzīgi kā sasmelt izlieto ūdeni...
Piedomā par savu komunikāciju sarunās ar klientiem, piegādātājiem vai
citu darbu veicējiem un ģimenes locekļiem, jo šīs ir pietiekoši atšķirīgas
mērķauditorijas, kur vajadzēs izmantot gan dažāda veida komunikācijas
kanālus un visiem nederēs arī viena veida vēstījums.
Vairāk komunikāciju pārmaiņās vari izlasīt ielūkojoties Vadi Pārmaiņas
rakstā Vai viens izmērs der visiem? Jeb, cik dažāda tomēr var būt
pārmaiņu komunikācija!
Lai veiksmīgs Tavs pārmaiņu ceļš!



Comments