top of page

Pārmaiņu vējos jeb praktiskā pārmaiņu vadīšana.

  • Writer: Anita Gaile
    Anita Gaile
  • Sep 11
  • 2 min read

Jānis Gredzens, Pārmaiņu un personālvadības konsultants


ree

Manas 2025. gada pārmaiņas sākās janvārī ar uzņēmuma biroja telpu nomaiņu, un mēneša laikā mums bija jāsameklē jaunas biroja telpas. Paralēli jau kādu laiku bijām meklējuši iespēju mainīt arī ģimenes dzīvojamo telpu, un kā reize aprīlī tāda iespēja radās un pāris mēnešu laikā nomainījām savu dzīvokli bloku mājā pret remontējamu dzīvokli Rīgas centrā.


Šīs pārmaiņas darba un personiskajā dzīvē deva iespēju paskatīties uz pārmaiņu

vadīšanas teorijām caur savu personīgo prizmu, kā arī uzzināt un apgūt jaunas lietas.

Tas deva iespēju pārbaudīt jau arī iepriekš dzīvē izmantotās prakses un iespējams, ka

kāda no manām atziņām pārmaiņu vadīšanā var noderēt arī tev.


1. Pārmaiņām ir jāsagatavojas! Tās ir jāapzinās un tad jārada sevī vēlmi

mesties tajās! Tie ir arī divi no pārmaiņu teorijas ADKAR modeļa (PROSCI

Bez situācijas apzināšanās un vēlmes sākt pārmaiņas, nekādas pārmaiņas

nenotiks. Būtiski ir arī nekavēties un saprast, cik daudz laika tas no mums

prasīs. Kā zinām, tad efektīva laika vadīšana jau faktiski ir tieši saistīta ar mūsu

dzīves prioritātēm.


2. Pārmaiņas ir jāplāno un plānam ir jābūt.

- Plānojot pārmaiņas vēlams ir svarīgi neaizrauties ar plānoto uzdevumu

sīku detalizāciju, lai pēc tam nav jāpiedzīvo lieks stress vai vilšanās.

- Plānojot laika grafikus, elastībai ir ļoti ieteicams ielikt kādu laiku rezervi.

Manā gadījumā biju plānojis laiku pēc trīs scenārijiem - ideālā, reālā un

sliktākā. Pārmaiņu norises gaitā, un pievienojot projektā arvien jaunas

papildus nepieciešamās izmaiņas, pieauga bažas par iekļaušanos

plānotajā laikā. Šobrīd gan izskatās, ka izdosies nenonākt pie sliktākā

scenārija, bet ideālais gan ir jau garām. Savukārt līdz sliktākajam vēl ir

laiks. ��


3. Iesaisti pārmaiņās un uztici darbus profesionāļiem.

- Neuzņemies izdarīt visu pats. Kā mēs jau zinām, tad piemēram, daudzus

darbus pārcelšanās un dzīvokļa remontdarbus, pat tos, kurus nekad

neesam darījuši, veltot tam laiku un piepūli esam spējīgi apgūt. Taču, kā

zināms, tad jebkurš jaunas darbs prasa jaunas zināšanas un iemaņas, kā

arī ‘noēd’ ievērojamas mūsu laika rezerves, kas bieži vien iet kopā ar

dažādām negatīvām emocionālām izpausmēm un rada spriedzi

savstarpējās attiecībās ar sev tuvākajiem.


4. Skaiti naudu, bet nepārvērtē savus spēkus.

- Pārmaiņu projektos finanses ir jāplāno un nauda jāskaita, taču iespējams, ka

laba fizioterapeita pakalpojumu izmaksas, ja gadās kāda kļūme pārvietojot

smagas mēbeles vai citus smagumus, salīdzinājumā ar profesionālu mēbeļu

pārvadātāju izcenojumiem, var izmaksāt nesalīdzināmi vairāk. Taupi spēkus

un veselību, jo pārmaiņu norises ilgumu ietekmē ne tikai tava personīgā

varēšana.


5. Pārmaiņu komunikācija ir svarīga visos pārmaiņu posmos un līmeņos.

- Septiņreiz nomēri, pirms uzsāc pārmaiņu komunikāciju. Paziņojot saviem

apkārtējiem par uzsāktajām pārmaiņām, par plānoto pārmaiņu mērķiem,

ir jādomā kritiski un jārunā ar apdomu. Ļoti iespējams, ka kaut kas

nenotiks kā plānots un būs jāveic pārmaiņu plānā kādas korekcijas, vai arī

mainīsies plānoto pārmaiņu gala rezultāts. Runāt vajag, jo klusums var

radīs baumas un neizpratni, taču kļūdas pārmaiņu komunikācijā ir grūti

novērst, līdzīgi kā sasmelt izlieto ūdeni...


Piedomā par savu komunikāciju sarunās ar klientiem, piegādātājiem vai

citu darbu veicējiem un ģimenes locekļiem, jo šīs ir pietiekoši atšķirīgas

mērķauditorijas, kur vajadzēs izmantot gan dažāda veida komunikācijas

kanālus un visiem nederēs arī viena veida vēstījums.

Vairāk komunikāciju pārmaiņās vari izlasīt ielūkojoties Vadi Pārmaiņas

rakstā Vai viens izmērs der visiem? Jeb, cik dažāda tomēr var būt

pārmaiņu komunikācija!


Lai veiksmīgs Tavs pārmaiņu ceļš!

 
 
 

Comments


bottom of page